onsdag 26 augusti 2009

Dag 1, dagen då äventyret började...

Söndag 01:30

Väckarklockan ringer hemma hos mamma och pappa i Olofström. (Vi åkte hit i fredagskväll för att lämna Mixie. ) Efter smörgås och kaffe (som mamma marion så snällt stigit upp och gjort till oss) och hejdå kramar från både mor och far (som snällt fyllde på spolarvätska som Johan tankspritt glömde dagen innan) bar det iväg mot Landveter och Semester 2009 a'la Rhodos. I bilen släppte vi loss till (försökte hålla oss vakna) till "Summer classics" inhandlade på Statoil Angöringen i Vedeby... vad gör man inte för att komma i semesterstämning!

Under bilfärden bjöds det på kaffe, smörgåsar och yoggi. Klockan 06.00 ankom vi till Landvetter. Ett antal timmar kvar till flyget skulle gå, men bättre att vara i god tid. Inga tidsoptimister här inte...


Vi fikade lite, checkade in, växlade lite pengar, kollade lite taxfree. Och jag hann bygga upp min nervositet mer och mer inför flygningen. Väl på planet sätter vi oss på fel platser eftersom Johan inte kan skilja på rad 19 och 20 (jag tar inte på mig något ansvar what so ever, så fort jag kommer in i ett flygplan hamnar jag inte kan koncentrera mig på så mycket mer än att typ andas och kolla så att spypåsen är på plats i ryggstödet framför mig...)
Jag skötte mig exemplariskt under starten (eller var det kanske piloterna som flög bra?) inte minsta tecken på kräk- eller panikattack :-) Men dessto mer dramatiskt blev det under flygningen...

Först berättar flygvärdinnorna i högtalarna att vi har en passagerare ombord som är så pass allergisk (luftburet) mot jordnötter att ingen ombord får äta nötter. Sedan efter ett tag undrar flygvärdinnan om det finns någon läkare ombord för det är en passagerare som blivit akut dålig och vi kanske måste landa så att han kan få vård (just nu befinner vi oss över Polen) Om det var jordnötsmannen som blivit akut dålig eller någon annan lyckades vi inte lista ut. Vi behövde inte heller landa, som tur var blev personen i fråga bättre. Resan fortsatte mot Rhodos. Landningen gick kalasbra, jag märkte knappt av den ens och det brukar annars vara det värsta på hela resan för min del!
På flygplatsen fick vi våra väskor snabbt och gick sedan till vår blå fritidsresorbuss. Efter en stunds försening (eftersom en medpassagerares bagage försvunnit) gav vi oss i väg på Greklands vägar. Bussresan tog bara 20 min. Hotellet var verkligen jättefint och vi möttes av en jättefin lobby

Hela hotell/pool området är jättefint med parker och gräsmattor fulla med hibiskus, boganvilja och rhododendron. Hungriga och smått utmattade gick vi till en av restaurangerna på hotellet (precis vid poolkanten) och beställde mat och dricka. Efter maten bestämde vi oss för att ta det lugnt vid poolen en stund. Johan konstaterade genom en kallsup att det var saltvattenpool och jag somnade gott i min solstol... Efter en stunds slöande och solande gick vi på upptäcktsfärd i Ixia. Hittade lite god mat och gick sedan till supermarket för att handla frukost. Trötta efter att inte ha sovit mer än några få timmar de senaste två dygnen somnade vi gott i sängen!

1 kommentar:

Lalle och Nettan sa...

Å nej hamna ni åxå på sama plan som den mystiska alergikern. Undrar om det där värkligen stämmer vi råkade nämligen ut för det sisst vi var i Egypten. I övrigt låter det som resan gick bra trotts diverse orosmoment. Kramis