måndag 30 november 2009

oj oj slut på november

Oj oj vad tiden går undan! Mycket på jobbet, mycket här hemma då springer tiden iväg minsann! :-) I helgen har vi städat och adventspyntat så nu är här så fint så! Johan har varit ledig i dag så nu har vi bara haft en riktigt mysig och lat eftermiddag. Snart är det dags för middag, johan ska laga spagetti och köttfärssås åt mig! Mums!

Nähä...nu får det vara nog för denna gång...

tisdag 22 september 2009

så var helgen slut igen

Så var helgen slut igen… Hur kan de alltid gå så snabbt? Konstigt, men det är väl som man säger: ”iden går fort när man har roligt” antar jag. Det har i alla fall varit en riktig toppenhelg! Johan har varit ledig både lördag och söndag så vi har hunnit umgås en massa.

I lördags var vi på Bomässan inne i stan tillsammans med Caroline, Anna och lilla Wilma förstås! Det var inte så mycket inspiration att hämta på mässan, men alltid kul att hitta på något med lite trevligt folk! Efter mässan blev det sedan en fika på stan.

När vi kom hem blev det en fixare-eftermiddag. Jag städade och röjde inne i huset och Johan gjorde i ordning plattorna vid ingången och rensade gräs emellan dem. Kvällen blev lugn med mat och tv, som vanligt…

På söndagen var Caroline och jag duktiga och tränade på förmiddan. Under tiden var Johan duktig och gjorde nyponsoppa på nypon som vi plockat på Öland för något år sedan och torkat. Till middag skulle det nämligen bli riktig söndagsmiddag med stek, potatis, sås och äpplemos. Och när Johan var liten åt han det till söndagsmiddag hos sin farmor, och då hade de alltid nyponsoppa till efterrätt. Ska det va så ska det va! Mätta och belåtna blev vi i alla fall, så resten av dagen var ganska så lugn med lite tv-tittande och tvätt-vikande. Sen var det dags att krypa till kojs och ladda inför den nya kommande veckan!

I går morse gick vi duktigt upp runt halv sju snåret och gav oss ut på en joggingrunda. Vi tog skogsvägen ut mot lösen/fäjö, svängde av mot lösens kyrka och vägen mot lösenrondellen tillbaka till vårt kära lilla Östra torp. Enligt stegräknaren var det ca 2500 steg. Lite lagom mjukstart för oss i alla fall. Efter ett tag kan vi förhoppningsvis utöka sträckan. Men huvudsaken är i alla fall att man kommer i gång! på vägen hem blev det lite träningspass på Friskis med.

I dag har det inte varit någon vidare träning. Har haft sån huvudvärk sedan i går kväll, så i morse fick Johan bege sig ut på rundan själv. Och efter att ha jobbat över en stund, handlat och lagat mat har jag inte mycket ork nu, utan siktar på att diska undan i köket, koka en kopp te, och sätta mig vid teven och hänga framför idol.

I morgonbitti finns det då förhoppningsvis mer energi!

söndag 13 september 2009

dag 8, dagen då semestern tog slut...

Sista frukosten på denna balkong! Nu sitter jag och sörplar i mig vad som kommer bli den sista koppen kaffe på grekisk mark för ett bra tag framöver! Ett år i alla fall…

Vi har haft BBC world på tvn i bakgrunden, verkar som om det brinner för fullt i grekland. De har även visat det på 4 av de grekiska kanalerna, men av nån anledning förstod vi inte lika mycket där…

Kl 23.45 kommer bussen o hämtar oss till flyget, så i kväll blir det middag i restaurangen på hotellet. Nu ska jag in och dubelkolla att allt är nedpackat..

Snacka om att jag sovit orolig i natt! Kan det vara flygnerverna som redan börjat spöka? Vaknade någon gång mitt i natten och kunde inte alls orientera mig vart jag var! Kände mig fram i mörkret men hittade ingen sänggavel ovanför huvudet och när jag sträckte ut händerna fick jag tag på Johans fötter i stället för hans rygg… Hade tydligen vridit och vänt mig så mycket att jag lagt mig på tvären nere vid fotändan istället…

dag 7, dagen då böckerna tog slut...

Jaha då har jag läst ut både mina egna böcker och den jag lånade av Johan. Johans bok om en kallblodig psykopat vann stort! Den var riktigt spännande!

Kvällsuppdatering:

Mat och drink blev det i kväll också! Pizza och spagetti bolognese var det på menyn för oss i dag. Efteråt gick vi och shoppade lite souvenirer till oss själva och till husvakterna. Kattvakternas presenter klarade vi av redan inne i Rhodos stad… Självklart finns det något litet till våra små älsklingar Moa och Felix också J

Efter shopingturen var det dags för en drink. Mojito till Johan och Long Island Ice Tea till mig. Och ta mig tusan, det var nog den suraste citronskiva jag någonsin ätit! Självklart var inte Johan sen med kameran..

Dag 6, dagen då Johan tvättade pengar...

nu har det gått så långt att jag totalt tappat bort vilken dag vi bifinner oss på! Var tvungen att bläddra tillbaka i min anteckningsbok...
I dag är det hotellområdet som gällt i gen. Inget spännande som hänt... Ätit glass, lunch, läst, sovit som en stock i skuggan... skönt!

Det mest spännande än så länge i dag är att Johan badade med pengarna i shortsfickan! Han kom tillbaka med några drypande sedlar som fick torka i brisen. Där ser ni hur aktiva vi är om det är det mest spännande! :-)

Till middag blev det ett återbesök på en restaurang vi åt på tidigare i veckan. Supergoda (och många) vitlöksbröd till förrätt och pasta carbonara till migg och kyckling sweet and sour till J. När kyparen såg att det var jag som tog upp plånboken och betalade för maten tyckte han att det var illa (på skoj förstås) och tyckte minsann att mannen borde betala! :-)

Dag 5, dagen då pengarna tog slut...

Åter vid poolen.... Johan med korsordstidningen i högsta hugg och jag med anteckningsboken i knät. Jag ligger och spanar på flygplan! Hotellet ligger ca 20 min bilresa från flygplatsen så man ser planen när de går in för landning. Under tiden som vi legat här i dag har det redan kommit 3 plan. Antagligen alla fulla med turister som ska börja sin semester. Konstigt att de inte låter mer när de ser så nära ut.

Vi funderade ett tag på att åka på en utflykt med Fritidsresor till någon fjärikspark, men vi skippar nog det. Trivs så bra med att för en gångs skull inte göra nånting alls!

Nu är det sovdags! Efter maten i kväll solm bestod av en ”greek plate” för min del och en hawaii burgare till Johan blev det ett stopp vid en bankomat och fylla på reskassan. Alltid spännande att försöka förstå sig på utländska automater!

illa illa...

Dåligt av oss (mig) att inte skriva på evigheter! Men här kommer i alla fall resten av dagboken och bilder från semestern! Som det känns som om var en evighet sedan...

onsdag 26 augusti 2009

Dag 4, dagen vi bekantade oss med poolområdet...

Aj, aj... det svider allt lite på min stackars grisrosa rumpa. Förutom den och Johans lika rosa knän har vi faktiskt fått lite fin färg också. I dag valde vi att stanna vid poolområdet. Pocketbok nr ett är utläst för min del och Johan har läst imponerande 200 sidor i sin. Min var väl ingen höjdare direkt, men vad kan man vänta sig när man chansar och köper böcker för 15 kr på willys :-) Den hette Babysug och handlade om ett par som bestämde sig för att försöka skaffa barn, men inte kunde och till slut bstämde sig för att adoptera. Det var typ det enda den handlade om... På baksidan stod det att den skulle påminna om Bridget Jones, men det vete tusan var jag skulle se de likheterna! Köpte en bok till som hette "Nya vägar", men den verkar inte heller vara någon höjdare. Lutar åt att jag lånar en av Johans kriminalare istället.

Nu har man varit här tillräckligt länge för att bli sådär härligt avslappnad och komma in i semesterkänslan. Så underbart när det största "bekymret" under dagen handlar om vilken restaurang man ska prova i kväll eller om man ska åka på nån utflykt eller inte. Så skönt att få lämna andra stora tankar och funderingar och beslut hemma i Sverige ett tag.

Snart är det höst hemma i sverige. Mysigt! Jag älskar verkligen hösten, men just nu känns den gansla avlägsen! I går kväll när vi kom till hotellet runt kl tolv var det fortfarande 28 grader här! När vi frågade taxi-chauförren på väg hem från Rhodos om han varit i Sverige någon gång, svarade han Nej, vi hade det så kallt att det inte är bra för hjärtat menar han :-)

Uppdatering kl 14...

Fortfarande vid poolen. Vi har flyttat runt till lite olika platser här och just nu ligger vi skuggan av några stora träd i trädgården och spanar över poolen. Vi har precis fått i oss lunch och är nu mätta och belåtna. Johan åt Souvlaki i pita och jag min efterlängtade grekiska sallad. Fyfitterackarn så gott !:-)

Johan läser vidare i sin bok, det ser ut som om han är på sid 261 när jag sneglar på honom. Mycket imponerande! Han brukar nämligen alltid tröttna på böcker, så denna måste vara riktigt bra. Själv ligger jag mest och filosoferar...

Efter ytterligare en stunds solande och badande var det dags för siesta! Johans favorit plats för läs-stunden är extrasängen på rummet och jag brer ut mig i sängen som vanligt. För min del består vilandet av att lägga patians (som alltför sällan går ut). Johan somnar från sin bok och tar en tupplur. Men rastlös och godissugen som jag är beger jag mig ner till närmsta supermarket och köper lite choklad, chips, vattenmelon och en varsin bacardi breezer att mumsa på senare. Hittade en ny smak, tranbär, som verkar riktigt lovande….När jag kommer tillbaka från min lilla utflykt ligger herr Karlsson fortfarande och sover. Men när jag prasslat lite lagom mycket med kassarna och klirrat lite lagom med flaskorna vaknar han och blir så glad att äntligen få sin vattenmelon (ungefär lika glad som jag blev för min sallad)

Efter dusch och sånt blev det som vanligt yatzi på balkongen innan vi gick ut för att äta. Till middag blev det sedan kyckling med svampsås till oss båda. Mätta och nöjda bestämde vi oss för att promenera lite bort mot Ixia centrum och där hittade vi en klädbutik med superbilliga underkläder. Bh:ar för 3 euro styck, jag tackar jag! Så där blev det lite fyndat.
Promenaden fortsatte en bit bort för vi var sugna på en drink. Vi hittade ett ställe där stolarna såg så sköna ut så vi bestämde oss för att parkera våra trötta ben där. Johan fick en giftigt grön drink som hette Green Dragon com innehäll gin, curaqo, färsk banan och nånting mer... supergod i alla fall! Självklart var den smyckad med glitter och bling bling med :-)För min del blev det en sur och väldigt god lemon-lime milkshake. Sedan hände inte så mycket mer denna dagen... vi gick tillbaka till hotellet, räknade genom vår reskassa och slumrade in...

Dag 3, dagen då Anna brände rumpan...

Börjar i samma stuk som dag 2… frukost på balkongen och promenad ner till havet och där befinner jag mig i skrivande stund på en solstol med Winnerbäck i hörlurarna och tittar ut över ett turkost hav med en och en annan windsurfare och vattenskoter i. Nu är det dags att hoppa ner i plurret! Vi fortsätter vår dokumentation senare…

Uppdatering 14.00.... Johan plaskar runt i vågorna med sina simglasögon. I solstolen bredvid mig ligger en man och gör sit ups varvat med benlyft. Varför gör man det i trettiograders värme undrar jag och tar en klunk vatten. Snart dags att bege oss upp till strandserveringen för lite lunch..

Nu är vi på hotellet igen. Kvällen har spenderats inne i Rhodos Stad. Vi beställde en taxi i receptionen och begav oss. Vi åkte till riddarborgen inne i gamla stan. Jättemysigt att strosa runt bland restauranger och butiker men det känns som att det är samma butiker överallt! Lite väskor, kläder, parfymer, souvenirer…

Vi hamnade på en mysig uteservering där vi satt fyra våningar upp och hade utsikt över ett torg. Måste vara jobbigt för kyparna att springa upp och ner med maten i alla trappor bara! Johan åt souvlaki och jag fick en vegetarisk pasta. Efter maten tog vi en taxi tillbaka och tog en drink på hotellet. Nu ligger jag i sängen och ska alldeles strax säga hej till John Blund...

Dag 2, dagen då drinkarna glittrade...

Havet lockar! Frukost på balkongen är så mysigt när man är på semester! För vår del blev det standard semesterfrukost, yoggi, macka med ost och tomat, kaffe och juice. När vi laddat med energi gick vi den korta promenaden ner till havet och hyrde solstolar och parasoll.

Strålande sol, varmt turkost vatten, pocketbok och korsordstidning, vad mer kan begäras? Jag är i alla fall nöjd :-) En heldag vid havet följdes av en siesta på hotellet. En dusch, lite yatzy och en bacardi på balkongen senare var vi åter redo att bege oss ut för att hitta lite god mat.

Vi landade på en restaurang ganska nära hotellet där vi fick underhållning i form av ett ungt svenskt par som hade högljudda skilda åsikter om hur ofta man borde träna... mycket intressant... För Johans del bestod matten av pepparkyckling och en Amstel, för min del blev det moussaka och ett glas rött. Vi gick vidare för några goda billiga och färgglada drinkar. Johan tog de mest färgglada med både tomtebloss, glitter och påfåglar i medan jag höll mig till med sofistikerade som margaritas och gin fizz ;-)

Dag 1, dagen då äventyret började...

Söndag 01:30

Väckarklockan ringer hemma hos mamma och pappa i Olofström. (Vi åkte hit i fredagskväll för att lämna Mixie. ) Efter smörgås och kaffe (som mamma marion så snällt stigit upp och gjort till oss) och hejdå kramar från både mor och far (som snällt fyllde på spolarvätska som Johan tankspritt glömde dagen innan) bar det iväg mot Landveter och Semester 2009 a'la Rhodos. I bilen släppte vi loss till (försökte hålla oss vakna) till "Summer classics" inhandlade på Statoil Angöringen i Vedeby... vad gör man inte för att komma i semesterstämning!

Under bilfärden bjöds det på kaffe, smörgåsar och yoggi. Klockan 06.00 ankom vi till Landvetter. Ett antal timmar kvar till flyget skulle gå, men bättre att vara i god tid. Inga tidsoptimister här inte...

Vi fikade lite, checkade in, växlade lite pengar, kollade lite taxfree. Och jag hann bygga upp min nervositet mer och mer inför flygningen. Väl på planet sätter vi oss på fel platser eftersom Johan inte kan skilja på rad 19 och 20 (jag tar inte på mig något ansvar what so ever, så fort jag kommer in i ett flygplan hamnar jag inte kan koncentrera mig på så mycket mer än att typ andas och kolla så att spypåsen är på plats i ryggstödet framför mig...)
Jag skötte mig exemplariskt under starten (eller var det kanske piloterna som flög bra?) inte minsta tecken på kräk- eller panikattack :-) Men dessto mer dramatiskt blev det under flygningen...

Först berättar flygvärdinnorna i högtalarna att vi har en passagerare ombord som är så pass allergisk (luftburet) mot jordnötter att ingen ombord får äta nötter. Sedan efter ett tag undrar flygvärdinnan om det finns någon läkare ombord för det är en passagerare som blivit akut dålig och vi kanske måste landa så att han kan få vård (just nu befinner vi oss över Polen) Om det var jordnötsmannen som blivit akut dålig eller någon annan lyckades vi inte lista ut. Vi behövde inte heller landa, som tur var blev personen i fråga bättre. Resan fortsatte mot Rhodos. Landningen gick kalasbra, jag märkte knappt av den ens och det brukar annars vara det värsta på hela resan för min del!
På flygplatsen fick vi våra väskor snabbt och gick sedan till vår blå fritidsresorbuss. Efter en stunds försening (eftersom en medpassagerares bagage försvunnit) gav vi oss i väg på Greklands vägar. Bussresan tog bara 20 min. Hotellet var verkligen jättefint och vi möttes av en jättefin lobby

Hela hotell/pool området är jättefint med parker och gräsmattor fulla med hibiskus, boganvilja och rhododendron. Hungriga och smått utmattade gick vi till en av restaurangerna på hotellet (precis vid poolkanten) och beställde mat och dricka. Efter maten bestämde vi oss för att ta det lugnt vid poolen en stund. Johan konstaterade genom en kallsup att det var saltvattenpool och jag somnade gott i min solstol... Efter en stunds slöande och solande gick vi på upptäcktsfärd i Ixia. Hittade lite god mat och gick sedan till supermarket för att handla frukost. Trötta efter att inte ha sovit mer än några få timmar de senaste två dygnen somnade vi gott i sängen!

hemma igen!

Så då var man hemma i sverige igen. Borta bra men hemma bäst =)

Vi har haft en helt underbar vecka på Rhodos! Här kommer vår dagbok o lite bilder för er som orkar läsa!

onsdag 12 augusti 2009

semester dag 1

Det är semester, det är semester, det är semeeesteeeer!!! så det så :-)

Nu är vi på öland och jag har min första semesterdag. Johan är redan inne på sin tredje. Fast å andra sidan har han fyra veckor, jag har två och en halv...

Hur dagen kommer att spenderas är inte riktigt bestämt än, men ett besök till borgholm ska det i alla fall bli för vi glömde vår kamera där i går kväll. Vi gjorde ett stop hos Linus och hans familj i Borgholm i går, och sedan var vi ute och åt. Åt en supergod pizza med feta ost, färska tomater och aioli på. Mummmmms....

Nähä... nu ska jag inte sitta mer vid datorn, men visst är det smidigt med mini pc och mobilt bredband? Inte alltid så dumt att ha en prylnörd till sambo... ;-) (förlråt älskling)

söndag 9 augusti 2009

förberedelse

jajamen, förberedelse är precis vad den här helgen ägnas åt för min del. Förberedelser inför semestern! Ahhhh.... gutt... :-) Johan jobbar sitt sista pass innan semestern i dag, och jag har bara måndag och tisdag kvar! Som vanligt är semesterveckorna fullspäckade. Johan åker till öland redan i kväll och jag liftar med Linus dit på tisdag efter jobbet (Tack tack) så att vi slipper ta två bilar dit. på fredag åker vi sedan hem till karlskrona igen för att packa om väskorna. På lördag åker vi sedan till Olofström och lämnar vår bebis till de bästa kattvakterna som alltid ställer upp, (även när vi med kort varsel kommer på att vi inte tänkt på att katten kanske inte ska följa med på alla våra utflykter som till exempel bröllop nere i skåneland...) På natten mellan lördag och söndag sätter vi oss sedan i bilen igen och far upp mot landvetter för att några timmar senare landa på Rhodos! Jag längtar som en gnu! :-) Efter veckan på Rhodos har jag bara en semestervecka kvar, Då ska vi hinna med lite renoveringen med Byggare Kjellanders hjälp och lite Skånebesök från Carin.

Så denna helg går med andra ord åt till att tvätta allt s om man villl ha med sig till Öland/rhodos och att städa. Jag är en sån som vill (måste) ha huset i tip top skick när jag åker iväg så att det är skönt att komma hem. Bläää för att komma hem om det inte är prydligt! Så det är vad jag ska ägna restgen av dagen och i morgonkväll åt. Fast just nu sitter jag ute och tar en kaffe/korsords/bloggpaus i solen. Appropå korsord så tror jag att jag måste ringa moderskeppet nu för att få lite hjälp med de sista rutorna. Vi hörs!

söndag 26 juli 2009

trötta

oj oj vad trötta vi är! I dag har det (efter en skön sovmorgon) varit en arbetsdag i trädgården här på vetevägen. Johan har klippt häckarna, sågat/huggit/dragit/klippt ner en massa döda buskar och plantor i häcken och så har han grävt upp en massa nässlor i vallen! Jag har rensat i landet, varit assistent till Johan och så tvättat fasaden på vedboden med diskborste/yes och högtryckstvätt. Kvällen har ägnats åt matlagning och syltkok (jordgubbar/hallon/krusbär) . Känns som om vi varit riktigt husliga!

Hade så gärna varit ledig lite till... Är ju redag söndagkväll nu. Men två och en halv vecka till att jobba innan det är dags för semester.

Nu sitter vi i soffan och slöar framför teven. Det är nog här framför en film och med lite godis/chips och mineralvatten jag planerar att spendera resten av kvällen.

/Anna

tisdag 21 juli 2009

Tisdag

Ja då var det dags igen! Tisdag och allsång :-)

I helgen har vi haft fullt hus. Trevligt trevligt! I lördags kom mamma och pappa för de skulle in till Johan och köpa dator av honom. På kvällen kom sedan Mattias och Jenny och det blev en grillkväll! Gott gott gott! På söndagen blev det sedan loppis på Gnistan. Jag letade efter ett litet avlastningsbord till gästrummet som snart ska göras om, men hittade istället en vit "avlastningsstol" för 10 kr... Det kallar jag att fynda :-) Pappa fyndade en elektrisk häcksax till Johan, så nu behöver inte grannarna skratta åt oss längre när vi klipper häcken med vår vanliga häcksax (som vi faktiskt nyligen införskaffat)

På eftermiddagen kom sedan Felix och Linda och de stannade tills i morse. Så det har varit en riktigt mysig helg på Vetevägen . Får se till att lägga upp bilder... en dag när orken finns :-)

Förresten... 22 kommer winnerbäck hit igen. Jippie Jippie Jipipe!

lördag 11 juli 2009

Vi lever...

oj oj och förlåt förlåt! Det har gått alldeles på tok för länge sedan vi skrev här... kort sammanfattning av vad som hänt den senaste tiden som vi borde hållit er uppdaterade om:

* byte av ytterdörrar
* "utökning" av tomten
* trevligt midsommarfirande i Gnetteryd
* grillning och bad på Knipehall och ute på Fäjö
* Diggiloo i åska och skyfall
* en natt på akuten
* en helg på Öland
* fixat oljudet på bilen
* ett varv i Olofström
* ett-års-kalas för gullungen Moa
* en shoppingrunda i Kristianstad
* bokat semesterresan
(Här spenderar jag mer än gärna en vecka i augusti... Hotel Dionysos, Ixia, Rhodos)

hmmm tror det var allt...

Nu är det lördagkväll på vetevägen. Den spenderas i tv-soffan med ett glas vin och sommarkrysset på tvn. Tv-tittandet och vindrickandet kommer att varvas med lite tvättvikning... en mycket trevlig kväll med andra ord (kanske lite pensionärsvarning, men det står jag allt för! )

Nu får det vara nog för i kväll, ska verkligen försöka bättra oss :-)

Kram från oss!

söndag 24 maj 2009

Vilket drama!

Oj oj vilken morgon! Snacka om händelserik start på dagen för oss. Jag spenderade gårdagen + natten till i dag hemma i Olofström hos mamma och pappa, passade på eftersom Johan skulle ha "firmafest" här hemma hos oss i gårkväll. I morse runt halv åtta snåret vaknade jag av att han ringde och sa att Mixie inte kommit hem i går kväll, och fortfarande inte syntes till på morgonen. Han hade gått runt och letat och lockat med matburken, men ingen katt syntes till! Jag hoppade i princip på direkten in i bilen och åkte hem för att leta också. Mamma gjorde mig sällskap och var moraliskt stöd hon med. När vi kommer till vetevägen ser jag att mixies halsband och en massa vit päls ligger på gräsmattan, men ingen katt syns till fortfarande. Då kommer precis Kalle (grannen som bor snett över vägen) och säger att han hör en katt som jamar i Birgittas (grannen rakt över vägen) garage! Vi ringer på och hon öppnar upp garagedörren, och ut lunkar Mixie! Hon fattade nog inte riktigt hur orolig hon gjort oss, utan hon jamar lite och rullar runt några varv och sträcker på sig ute på vägen och traskar över till vår tomt! :-)

Nu i dag har hon mest legat inomhus eller på en stol på altanen, hon håller sig mest nära oss. Så lite omskakad kanske hon är ändå efter en natt i ett kallt och ruggigt garage... Ingen kudde eller filt att sova på, utan ett kallt betonggolv istället!

Så mamma och jag fick en dag tillsammans här istället, så vi har varit ute och gått, handlat lite, planterat lite i landet och nu har pappa kommit hit också för att hämta henne. Så det blev ju en trevlig dag av det!

lördag 16 maj 2009

äntligen helg

så underbart skönt med helg! Verkar som om vädret ligger på topp också. I dag blir det trädgårdsfix, lite shopping och i kväll är det melodifestival + fest och lite dansande som gäller. En mycket trevlig dag tror jag att jag har framför mig med andra ord :-)

Lika bra att ta tag i dagen kanske. Först på schemat står att klippa häcken ut mot vägen. Måste rensa ogräs längs vägen också... och sen lite belöning att plantera lite blommor.

läste förresten något riktigt tankvärt i morse : "Livet är som en regnbåge. Du behöver både sol och regn för att färgerna ska framträda."

just nu på spotify "Långa nätter" med melissa horn.

söndag 3 maj 2009

fullt upp

Inviger min nya fina (guldfärgade) netbook med att blogga lite, var ju ett tag sedan sist. Den nya fina datorn verkar fungera alldeles utmärkt även att blogga med. Men bäst av allt måste ju ändå vara att den är beige/guldfärgad! Så fin =)

Har varit riktigt skönt att vara långledig i helgen! Men vi började att fira helg i det fina vädret redan i onsdags. Detta gjorde vi med lite picknic i trädgården och årets första kubbspel.

grillad kyckling, revben, rökt lax, potatissallad, soltorkade tomater, jordgubbar, melon, salami, mögelost.... mmm. Mixie var lite mer kräsen dock, ville varken ha lax eller kyckling helt plötsligt, måste varit solsting!

Skål med Kiviks herrgårdscider!

På valborgsmässoafton hade vi grillkväll med Peter, Caroline och lilla Wilma. Grillade massa god mat, åt chokladfondue, spelade lite wii och så lite kortspel. Synd att det inte blev någon valborgseld bara.

Resten av helgen har bland annat ägnats åt att tvätta fasaden på förrådet, rensa rabatter, byta till sommardäck på bilen, putsa fönster på altanen och i vardagsrummet med mera... synd att det redan är söndagkväll, hade lätt kunnat sysselsätta mig med att fixa och dona här några dagar till! :-)

söndag 12 april 2009

ikea

Påskdagen bjöd på ett besök på Ikea tillsammans med mamma o pappa persson. Mycket trevligt! Bland annat så skulle möbler till "myshörnan"på altanen införskaffas, och det lyckades vi med. Så här blev resultatet:

torsdag 9 april 2009

En speciel liten varelse...

Måste ju nästan tillägna ett eget inlägg till den underbara lilla lurviga varelse som springer efter mej och Johan hela tiden. Ja, vår lilla bebis alltså... Mixie Ibland kan man ju inte låta bli att undra om hon verkligen har alla indianer i kanoten...

Som till exempel... När vi har duschat hoppar hon ner i badkaret och slickar upp vattnet som ligger kvar? Varför dricka det goda nya vattnet man har i sin skål när man kan lapa i sig några vattendroppar i ett badkar?

En annan konstig egenskap är hennes förmåga att hitta det mest udda/trånga/konstiga ställen att sitta/ligga på. Bildbevis:

Man kan hitta gömställen i öppna spisen i vardagsrummet...

Sedan måste vi ju nämna hennes knäppryck som hon får ibland. Som tur är så är de ganska sällsynta! Men resultatet av ett sådant kan se ut så här:

här har hon löpt amok på köksbordet...

Men den allra mesta av tiden är hon ju faktiskt alldeles, alldeles underbar. :-)

chillar i värmen framför öppna spisen

(kanske ska nämnas att hon under tiden jag skrivit detta inlägg hoppat in på andra hyllplanet i garderoben och lagt sig bland våra handdukar och badlakan...)

onsdag 8 april 2009

mätt

oj så mätt jag är! I kväll blev det middag på Michelangelos. Mums mums och mys mys =) Längtar till sommaren och uteserveringar! Ahhh,,, fast blir väl inte lika mycket sånt nu när man inte bor inne i stan. Men, men, kan ju grilla när vi vill här hemma istället =) Inte dumt det heller!

Snart är det påskledigt. Skönt! I morgon slutar vi redan kl 13, så det blir ju nästan en extra ledig dag där med. Skönt! Men som vanligt är det mycket som ska hinnas med på de lediga dagarna. Jag ska försöka hinna måla altanen, börja göra i ordning trädgårdslandet, röja på uppfarten bland annat. Johan har varit ledig i dag, o precis som på vetevägens lediga dagar har han haft fullt upp. Han har bland annat jagat skåp till tvättstugan (ska lägga upp bilder på vår nya fina tvättstuga nån dag), köpt hatthylla (även den till tvättstugan), letat dynor till utemöblerna, köpt färg till altanen (och en massa mer saker.) Men vi ska väl försöka hinna fira lite påsk nån dag med... =)

Ha det bra!

fredag 3 april 2009

Veckans höjdpunkt

Äntligen är det fredag eftermiddag/kväll!!! Det måste vara den bästa stunden på hela veckan. På jobbet konstaterade vi i dag att det känns som om arbetsveckan bara består av måndagar och fredagar, tiden där emellan går så snabbt! Så härligt väder det är ute nu! Lyssnar på Winnerbäck på hög volym och passar på att ha fönstrena öppna och få in den underbara vårluften. Kan man bli mer sugen på sommaren?! Längtar efter årets första grillkväll... mums! Vem vet, den kanske kan bli i morgon?

I kväll står det lime-marinerade tigerräkor med lite nudlar och wokgrönsaker på menyn. Till det blir det lite thailändsk "Singha" öl. Mums mums mums

Ha det bra

tisdag 31 mars 2009

förlåt, förlåt, förlåt!!!

Oj oj oj vad dåliga vi har varit på att skriva här! Ber om ursäkt... Har varit fullt upp med jobb för oss båda och renoveringen och fixet i tvättstugan. Men nu är vi här igen! Tvättstugan är inte helt klar än, men vi har fått klinkers på golvet, väv och färg på väggarna, den nya varmvattenberedaren är inkopplad. Kalasbra! Får lov att återkomma med bilder en annan dag. er

Johan har även varit duktig och slipat golvet på altanen. Vi slet bort den otäcka mattan som var där och hittade ju ett trägolv under. I dag var vi och köpte möbler till altanen också. Eller ja... stolarna fanns ju självklart inte hemma, men de skulle komma i nästa vecka. Så just nu står det ett bord där ute bara. Men det blir snart fint, ska pynta lite med duk och ljuslyktor (har redan inspirerats på Indiska) o lite sånt sen också ju.

Ja ja,,, nu är det tv som gäller en stund, sen är det sovdags. Helt slut i huvudet efter dagen på jobbet! Siffror, siffror och åter siffror! Men kul är det =)

Tjipp tjipp, lovar att vi (jag) ska bättra oss och skriva oftare nu...

fredag 13 mars 2009

Skön dag!

Egentligen borde jag skriva om renoveringsdag tre och fyra, men då jag för tillfället inte har kameran med mig så har jag inga bilder... så då avvaktar jag helt enkelt! Befinner mig just nu i Olofström faktiskt. Mamma har tagit semester för hon fyller år i morgon. Så då passade jag på att göra ett besök i Olofström hos mamma och pappa! I morgon kommer Johan också hit efter jobbet, för på kvällen är det kalasdags.

Dagen började riktigt bra, mamma hade bokat massagetid åt mig, och 45 min massage tackar man ju inte direkt nej till. I kväll ska vi nog sedan ner till simhallen och plaska några meter så att vi förtjänar att äta pizza i kväll =)

Johan!: Är du duktig och läser på vår egen blogg så kommer här en påminnelse till dej: Glöm inte att sätta igång inspelning av melodifestivalen innan du åker hemifrån i morgon! =) Jag har förresten köpt en present till dig också som du får i morgon... Vi hörs i kväll!

lördag 7 mars 2009

Renovering, dag 2

Så var det dags att ta hjälp av nästa svärfar! =) Visst är det perfekt att vi båda har så händiga pappor och syskon som snällt hjälper oss? Det är vi mycket tacksamma för!

Vid tiosnåret i morse svängde tingskullens byggtjänst in på uppfarten och Lasse satte genast i gång med att fixa i tvättstugan. Cementgolvet har nu "hackats" upp och golvbrunnen bytts ut, så nu är det ett stort hål i golvet som förhoppningsvis snart ska fyllas igen också =)

Sen antar jag att det är samma procedur med nästa golvbrunn också, men vad vet väl jag. Nu ska vi ta oss en kopp kaffe och en smörgås.

Återkommer senare.

fredag 6 mars 2009

A work in progress

Dag 1 på tvättstugerenoveringen

Nu är det dags för nästa projekt! Skoj skoj! Älskar när det är renoveringsprojekt på gång i huset! Eller kanske inte så mycket själva stöket, men när det blir fint efteråt =) Runt åtta snåret i morse kom pappa insvängandes på tomten och efter lite frukost så var han redo att sätta i gång! Först skulle det kopplas och fixas med vatten och bytas lite kranar och kopplingar, sedan kom nästa projekt. Att tömma ut och koppla loss varmvattenberedaren. Visade sig inte vara lika enkelt som man skulle kunna tro... men till slut löste han det! Han brukar lyckas klura ut det mesta.

Efter lite hårt arbete var det snart dags för lunchpaus, då kom Johan också hem och gjorde oss sällskap.

När varmvattenberedaren äntligen var tömd på sina 300 liter var det dags att kånka ut den...som tur är har vi nu i eftermiddag även fått assistans av bror Mattias. Så nu har han och pappa kånkat ut den (minst sagt olätta kolossen) gamla beredaren och satt in en tillfällig femtioliters på väggen så att golvet är fritt.

Nästa steg är att Lasse kommer i morgon och fixar med golvbrunnarna. Det får jag rapportera mer om då.

Här kommer lite bilder från dagen: